اهمال‌کاری

تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده و اهمال‌کاری را متفاوت با تنبلی دانسته‌اند.

تنبلی حس سستی است که در ما ایجاد می‌شود. باعث می‌شود برای انجام کارها انگیزه نداشته باشیم و تمایل داشته باشیم که استراحت کنیم. برای مثال من در مورد ویرایش کردن نوشت‌ها بسیار تنبل هستم. این تنبلی نیز همیشه به من ضربه می‌زند ولی در هر صورت با اهمال‌کاری متفاوت است.

تنبلی و سستی می‌تواند بخاطر مشکلات جسمی باشد. مانند تغذیه ناکافی، کمبود ویتامین‌های مختلف، و یا عدم تحرک کافی. همه این‌ها می‌توانند در نهایت باعث اهمال‌کاری نیز شوند.

در مورد مبارزه با آن بهتر است زیاد به خودمان سخت نگیریم. بسیاری از ما اهمال کار هستیم. تقریبا اکثریت مطلق انسان‌ها به نوعی اهمال‌کاری می‌کنند. بیشتر این اهمال‌کاری در مورد کارهایی است که دوست نداریم و نمی‌خواهیم انجام دهیم. برای همین مرتب بهانه‌ای پیدا می‌کنیم که از زیر آن کار در رویم.

پس از همه مهم‌تر است که باید کاری را که دوست داریم انجام دهیم. در مورد کارهایی که دوست نداریم. خب اینجا مساله کمی پیچیده‌تر می‌شود. می‌توان آن‌ها را به لحظات آخر واگذار کرد و در نهایت کار ضعیفی انجام داد. گاهی این کار مشکلی ندارد ولی قضیه هنگامی سخت می‌شود که کار باید انجام گیرد. تنها چیزی که باید به یاد داشت قبول این موضوع است که در بسیاری موارد در زندگی ما این اهمال‌کاری را داریم و لازم است به عنوان بخشی از طبیعت انسانی آن را پذیرفت.

اما اگر کاری شما را سر شوق می‌آورد که انجامش دهید. پس انجامش دهید. دیگر کارها را میتوان به دیگران سپرد یا به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرد.

یکی از راه‌های بسیار خوب برای انجام کارهای بزرگ این است که آن را به قدم‌های کوچکتر تقسیم کنید. چون وقتی با کل کار مواجه می‌شویم، مساله را به شکل بیرحمانه‌ای بزرگ و سخت می‌بینیم. ولی اگر ذره ذره کار را پیش ببریم در بلندای زمان به نقطه‌ای می‌رسیم که کار را انجام داده‌ایم.

جمله‌ای است که می‌گوید: کوه را چگونه از سر راه برداریم؟

جواب این است: با برداشتن سنگ ریزه های جلوی پایمان شروع می‌کنیم.

راه حل نهایی

در این یادداشت قصد نداشتم نکات علمی بگویم یا راه‌های قطعی مبارزه با اهمال‌کاری را گوشزد کنم اما قرار است با خود بیاندیشیم که گاهی حوصله انجام کاری نداریم. گاهی لازم است خود را درک کنیم و به خود سخت نگیریم. در این مواقع اگر برنامه‌مان بر اساس ریزعادت‌ها شکل گرفته باشد، به راحتی می‌توان هم بر روی برنامه خود حرکت کرد و هم اندکی به خود استراحت داد تا حالمان جا بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *