۵+۲ راه‌حل برای فرار از پنچری روحی

پنچری روحی چیست؟ احتمالاً مواقعی در زندگی را با بی‌حوصلگی سپری کرده‌اید. مواقعی که حوصله هیچ کاری را نداشته باشید؛ حتی حوصله خودتان را. در آن لحظات آدمی حتی در مقابل مهمترین اهداف و یا جذاب‌ترین سرگرمی‌های زندگی‌اش نیز بی‌تفاوت است و احساس خاصی به آن‌ها ندارد. گویی تبدیل آدمی دیگر شده است.

احوالات انسان حالات سینوسی دارد. گاهی این بی‌حوصلگی به سراغش می‌آید که در این مقاله ما آن را پنچری روحی می‌نامیم. منظور مواقعی است که حوصله هیچ کاری را نداریم و ترجیح میدهیم یک گوشه بمانیم و تبدیل به گچ دیوار شویم. حتی گاهی با خوابیدن هم مشکلمان برطرف نمی‌شود.

در ادامه چند راه حل برای خروج از این شرایط معرفی میکنم که شاید برای شما هم مفید باشد.

راه حل اول: ورزش کنید

ورزش کردن باعث ترشح هورمون‌های اندورفین و آدرنالین می‌شود و آدمی را سرحال می‌آورد. با چند دقیقه ورزش سبک روزانه یا پیاده روی، می‌توانید حال خود را دگرگون کنید. پس اگر این امکان را دارید که ورزش کنید آن را از خودتان دریغ نکنید.

حتی اگر دچار این مدل بی‌حوصلگی نمی‌شوید باز هم ورزش روزانه را جدی بگیرید. ورزش روزانه میتواند به شدت روحیه را قوی و شما را آرام نگه دارد.

حتی اگر اهل ورزش کردن نیستید و یا امکانش را ندارید می‌توانید ورزش یا پیاده روی را در لیست اهمال کاری خود بگذارید. لیست اهمال کاری را در ادامه توضیح خواهم داد.

بازی های رایانه ای

راه حل دوم: بازی کنید

اگر اهل بازی کردن هستید آن را در برنامه روزانتان لحاظ کنید. بازی میتواند اثری مانند ورزش بر روی سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد. همچنین بازی کردن می‌تواند باعث افزایش آرامش و رضایت شما از زندگی شود.

بازی می‌تواند شامل بازی‌های فیزیکی، بازی‌های ویدیویی و بازی‌های کارتی شود. برای مثال من عاشق بازی‌های ویدیویی هستم و سعی می‌کنم در ساعات پایانی روز وقتی را به آن اختصاص دهم.

به این ترتیب هم سرگرم می‌شوم و هم لذت می‌برم. در مجموع بازی‌هایی ویدیویی نیز راه حل دیگری برای رهایی از پنچری روحی است.

البته انجام بازی‌های فیزیکی یعنی بازی‌هایی که انجام دادن آن‌ها با تحرک داشتن همراه است به بازی‌های ویدیویی برتری دارد. چرا که با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم‌ بازی کنید و هم ورزش. توصیه من این است که بازی و ورزش را در برنامه روزانه خودتان بگنجانید تا دیگر دچار بی‌حوصلگی و کسلی نشوید.

راه حل سوم: فقط پنج دقیقه

تکنیکی وجود دارد به نام پنج دقیقه. به این طریق که هنگامی که دوست ندارید کاری را انجام دهید ساعت خود را کوک کنید و فقط برای پنج دقیقه کاملاً بر روی آن کار متمرکز شوید و انجامش می‌دهید. در صورتی که پس از اتمام پنج دقیقه دوست نداشتید ادامه دهید آن را کنار میگذارید.

من از این تکنیک زیاد استفاده میکنم. روزی را به یاد دارم که تا ساعت ده شب حتی یک جمله نیز ننوشته بودم ولی از این تکنیک استفاده کردم. شوق نوشتن در من ایجاد شد و از ساعت ده تا حدود ساعت یک شب بی‌وقفه نوشتم. در عرض سه ساعت یک پست برای وباگ آماده کردم. هزار کلمه آزاد نویسی کردم و یک داستان نیز برای صد داستان نوشتم. که از قضا از نظر کیفیت نوشته هر سه تای آن‌ها در سطح فراتر از معمول قرار داشتند.

در بسیاری مواقع همین پنج دقیقه‌ اعتماد به نفس کافی برای انجام کار را به ما می‌دهد و باعث می‌شود که با قدرت و جدیت خوبی کارمان را پیش گرفته و آن را به انجام برسانیم.

نکته مهم و حیاتی: در این پنج دقیقه موبایل خود را خاموش کنید و از دسترس دور نگه دارید.

راه حل چهارم: دوش آب گرم

حمام کردن و دوش آب گرم دو ابزار قوی برای مبارزه با بی‌حوصلگی و افزایش خلاقیت هستند. از نظر علمی نمی‌دانم در هنگام دوش گرفتن چه فعل و انفعالاتی درون بدن و ذهن شکل میگیرد. ولی باعث می‌شود که پس از آن فکرمان باز شود.

روزهایی بسیاری شده است که حتی حوصله نشستن را هم نداشته‌ام ولی یک دوش آب گرم به من جان تازه‌ای عطا کرده و بلافاصله شروع به نوشتن کرده‌ام. سعی کنید در برنامه روزانتان هم دوش گرفتن را داشته باشید.

راه حل پنجم: تهیه لیست اهمال کاری

راه حل بعدی برای مواقعی است که کار مورد نظر را دوست نداریم و علاقه نداریم آن را انجام دهیم. پیشنهاد من تهیه یک لیست اهمال کاری است. در این لیست تمامی کارهایی که دوست نداریم انجام دهیم را قرار می‌دهیم.

برای مثال لیست من شامل تمیز کردن اتاق و شستن لباس‌ها می‌باشد که همیشه از این دو کار فراری هستم. امروز باید یک داستان بنویسم ولی حوصله آن را ندارم. لیست را برمی‌دارم. نوشتن را به انتهای آن اضافه می‌کنم. یکی از کارهایی که قبلاً نوشته‌ام را مانند تمیز کردن اتاق را علامت میزنم و آن را انجام می‌دهم.

البته باید توجه داشت که کارهایی که اورژانسی هستند یا برای آن‌ها ددلاین تعریف شده است نمی‌توانند در این لیست قرار بگیرند. برای مثال نمیتوان پروژه ای را که فردا باید تحویل داد را بیخیال شد و به سراغ شستن لباس‌ها رفت.

این لیست می‌تواند بسیار ساده باشد. از بازی کردن و ورزش کردن گرفته تا کارهای عقب افتاده مانند تمیز کردن کمد و شستن لباس‌ها.

چقدر خودمان را دوست داریم

در زندگی ما لحظاتی وجود دارد که حوصله هیچ کاری نداریم. مهم‌ترین نکته این است که سعی کنیم خود را درک کنیم. از سرزنش کردن خود دست بکشیم. قبول کنیم که در آن زمان حوصله آن کار خاص را نداریم.

احساس خستگی، بی‌حوصلگی و کسالت احساساتی طبیعی هستند که انسان با آن‌ مواجه می‌شود و مهم است که این احساس موجب خودتخریبی نشود.

به نظر من همین که قبول کنیم گاهی حوصله نداریم در نیمی از مواقع می‌تواند کمک کننده باشد. و نیازی به تشر زدن به خود یا خودتخریبی نیست. کافی است خودمان را درک کنیم و با خودمان کمی مهربان‌تر باشیم.

اصلاً به این فکر کنید آخرین بازی که خودتان را به نوشیدنی لذت بخشی که دوست دارید دعوت کرده‌اید کی بوده است. آخرین بازی که برای خود شکلات خریدید را به یاد دارید؟ آخرین بازی که در آیینه ایستاده‌اید و از خودتان تعریف کرده‌اید را چه؟

اگر به زندگی خودمان دقت کنیم متوجه می‌شویم که گاهی از خودمان همانند برده کار می‌کشیم و انتظار داریم که روحیه‌مان حفظ شود. در صورتی که هیچگاه از خودمان تقدیر و تشکر نمی‌کنیم. هیچ‌گاه برای خودمان گل نمی‌خریم. یا کاری را که عاشقش هستیم برای خودمان انجام نمی‌دهیم.

کلمه سال

نکته بعدی اینکه فکر میکنم هرکس باید برای خودش یک کلمه سال داشته باشد. کلمه‌ای را انتخاب کند و تمام فعالیت‌های سالانه‌اش را با آن رنگ‌آمیزی کند. شاید کلمه شما این توانایی را نداشته باشد.

خوب به پیشنهاد من فکر کنید. کلمه‌ای را انتخاب کنید که بتواند در تمام فعالیت‌ها و در تمام لحظات زندگی شما نقش داشته باشد.

برای مثال اگر کلمه خود را خوشحالی انتخاب کنید و در تمام روزهای سال روی آن تمرکز کنید. کارهایتان را به نحوی انجام دهید که همیشه باعث خوشحالی شما شود و تمام سعی خود را کنید که خودتان را خوشحال کنید. یا بهتر از آن تمام فعالیت هایتان را با «خوشحالی» رنگ‌آمیزی کنید. دیگر احتمالاً هیچ‌گاه این مدل افسردگی و پنچری روحی به سراغ شما نخواهد آمد.

فکر میکنم برای کلمه سال همچنین کلمه‌ای باید انتخاب شود. به زندگی خود نگاه کنید. ببینید جای کدام کلمه در زندگی شما خالیست و دوست دارید آن را به زندگی خود اضافه کنید.

این کار می‌تواند برای انتحاب بهترین کلمه به شما راه و روش درست را نشان دهد.

اکنون نوبت شماست. شما چه راه‌هایی برای فرار از پنچری روحی سراغ دارید. با ما به اشتراک بگذارید.

14 دیدگاه دربارهٔ «۵+۲ راه‌حل برای فرار از پنچری روحی»

  1. فکر نمی کنم این روزها کسی زنده باشد و پنچری روحی نداشته باشد !
    خوب نوشتید و راه کارهای خوبی توصیه کردید که من از بین آن تهیه ی لیست اهمال کاری، چالش پنج دقیقه و ‌کلمه ی سال را انتخاب می کنم و همین الان هر سه اش را انجام خواهم داد. خیلی ممنون همیشه نویسا بمانید!

    1. درود بر شما ماریا عزیز
      مشتاقم که بدونم نتیجه بکار گیری این تکنیک ها چه خواهد بود

  2. مایرَم تکیه ای

    درود.. بسیار عالی اما بهتر بود به منبع ایده ها به خصوص کلمه ی سال هم اشاره می‌کردید
    موفق باشید

    1. بله لینک دادم به صفحه کلمه سال
      اونجا کاملا کلمه سال توضیح داده شده به همراه ذکر منبع

  3. اکرم‌حسینی‌نسب

    عالی بود آقای انیس، کاش من هم میتونستم هر چه زودتر اهمال کاری در تایپ کردن نوشته‌ها رو کنار بزارم.

  4. من داشتم مطلب شما رو می خوندم و حس شوخ طبعیم گل کرد و می خوام یه راهکار بدم که شوخی شوخی جواب مید. یه ظرف از خوراکی های خوشمزه تون رو روی میز بزارید و شروع به انجام کاری کنید که حوصله اش رو ندارید و هربار که خوب انجامش دادید به خودتون جایزه بدید. من موقع نوشتن میزم رو پر از گوجه سبز یا آبمیوه میکنم.

    1. آخه من اینفدر بنیه قوی ای ندارم خوراکی دورم باشه دیگه تا خوراکی هارو نخورم نمیتونم تمرکز کنم.
      برای همین این روش برای من کارساز نیست =))

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *