تمرین فهرست نویسی

فهرست نویسی یکی از تمرین‌هایی است که در کلاس نویسندگی خلاق داشتیم. برای تمرین این درس این سه فهرست را مینویسم. همان‌هایی که در کلاس درموردشان صحبت شد.

این‌ها زیباترین آدم‌هایی هستند که در عمرم دیده‌ام.

باغبان با بیل و چکمه. رفتگر با جارو و کلاه. رفتگر با جارو، بدون کلاه. دختری نشسته بر روی سنگی در کنار رودخانه. پسری در حال شنا در دریاچه. دوغ فروش در حال شمردن پول‌هایش. حلیم فروش در حال شستن ظرف‌هایش. کاسب در حال باز کردن مغازه. کارگر در حال بار زدن کیسه. شطرنج باز هنگام پیروزی. بندباز قبل از پریدن. فوتبالیست قبل از شوت. سرجی روبرتو دقیقه نود و پنج. استاد شفیعی کدکنی نشسته بر روی صندلی. آدولف هیتلر موقع سخنرانی. ترامپ هنگام پاره کردن برجام.

و چیزهای زیبایی دیگری هم دیده‌ام. چیزهایی که همیشه بر چشمم زیبا بوده‌اند.

بوی چمن در صبح تابستانی. بوی رودخانه در صبح های جمعه. گربه نشسته بر روی زمین. سگ زرد، همان که برادر شغال است. سگ قهوه ای همانی که عضلانی است. سگ دو رنگ، همانی که دلبری را نمی‌داند. سگ پشمالو همان که از همه زیبا‌تر است. مارمولک صحرایی، خانگی، کوهی، قطبی. از همه رنگ و همه شکل. آفتاب پرست و اختاپوس. پوست کرودکدیل ولی بر روی بدن خودش. درخشش مار زیر آفتاب. آفتاب اول صبح. غروب خورشید در لابلای درختان اکالیپتوس. تتو پشت دست. اهرام مصر. بادمجان، هم با کشک، هم خورشت، هم خالی، له شده، سالم، حلقه ای،‌ تابه‌‌ای، کبابی. زردآلو رسیده. خوردن هندوانه درون آب رودخانه. خوردن چای گرم در دریاچه سد دز. سیب زمینی آتیشی در شب‌های سرد.

من برای اینکه در نوشتن کتابم موفق شوم.

برای آن عجله‌ای ندارم. سعی میکنم بیاموزم. هر روز تمرین میکنم. هر روز میخوانم. آزاد نویسی میکنم. لیست مینویسم. شعر میخوانم. شعر مینویسم. برنامه منسجمی دارم. روشی می‌یابم که برای من جواب می‌دهد؛ البته امیدوارم.
امیدوارم. بر توانایی خودم ایمان دارم، اما به کودک درونم اطمینان ندارم.

دوست دارم این فهرست ها را بنویسیم،

فهرستی افقی با اعضای عمودی. فهرستی عمودی با اعضای افقی.
فهرستی اریب با کلمات ضربدری. اصلاً میخواهم فهرست ننویسم. به جایش چیز دیگری بنویسم. فهرستی از همه کسانی که متفرم. فهرستی از همه کسانی که دوستشان دارم. آن‌هایی که واکسن نزده‌اند. آن‌هایی که خودشان مانده‌اند. آن‌هایی که نقاب ندارند. آن‌هایی که شجاعت روبرو شدن با حقیقت را دارند. آن‌هایی که برای هر آنچه در ذهن دارند دلیل موجهی دارند. آن‌هایی که قلب پاکی دارند. فهرستی از کسانی که موزیک را می‌فهمند. آن‌هایی که باید اخراج شوند. فهرست کسانی که باید کشته شوند. فهرست کسانی که باید تبعید شوند.

2 دیدگاه دربارهٔ «تمرین فهرست نویسی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *