دکتر آلمانی و موش‌های مزاحم؛ یک توصیه برای همه

تا مدتی پیش به مرض «یک توصیه برای همه» دچار بودم. آیا در نوشتن پیشرفت نمی‌کنید؟ روزانه هزار کلمه بنویسید.

آیا آب بدنتان کم است؟ روزانه هزار کلمه بنویسید. آیا از اینکه زندگیتان پوچ می‌گذرد اعصابتان خراب است؟ هزار کلمه بنویسید. چیزی که الزاماً برای ما کار می‌کند شاید برای دیگران بی‌فایده باشد. خب پس چه کنیم؟

دکترهای آلمانی و موش‌های مزاحم

بیایید به دکترهای آلمانی نگاهی بیاندازیم. آیا می‌دانستید در آلمان اگر سرما بخورید هنگامی که به دکتر مراجعه می‌کنید برای شما دارو نمی‌نویسد؟ حتی اگر اصرار کنید باز هم سری تکان میدهد و میگوید نیازی ندارید. این داستان یک نکته بسیار مهم دارد.

یا تصور کنید که سر و کله موش در خانه شما پیدا شده است. شما یک تله موش‌،‌ یک اسلحه کمری و مرگ موش دارید. کدام را انتخاب می‌کنید؟ کدام درست‌تر است؟ کدام بهتر است؟ کدام سالم‌تر است؟ کدام انسانی‌تر است؟

برای حل چنین مشکلی به فراخور محل زندگی،‌ اندازه موش،‌ صحرایی یا خانگی بودن، باید یک راه حل مناسب پیدا کنید. احتمالاً یکی از گزینه‌ها نیز هم‌زیستی با موش باشد. ولی قطعاً گزینه خوبی نیست. زیرا موش‌های فاضلاب تقریباً همگی ناقل بیماری‌های جدی مانند طاعون و هاری هستند. اسلحه کمری نیز یک گزینه است. ولی ضرر آن بیشتر از منفعت آن است.

پس گاهی کمی استراحت مشکل شما را برطرف می‌کند و نیازی به پنی‌سیلین نیست. شاید حتی نیاز به اسلحه کمری و یا همزیستی با موش زندگی خود نیز نداشته باشید.

خب چه کنیم؟

ساده است. همانطور که گفتیم برای هر مشکلی یک راه‌حل وجود دارد و برای هر چالش یک تمرین خاص. پس شاید بهتر است گاهی برای حل مشکلات، جلوی آیینه بایستید و تنها خود را به آرامش دعوت کنید. از خود بخواهید که در مقابل مشکلات خویشتندار باشید.

شاید اصلاً نیاز باشد که دیگر به کسی راهنمایی ندهیم. هوم؟ به این هم فکر کنید. احتمالاً دوست ندارید از آن‌هایی باشید که به دیگران توصیه می‌کنند ولی نه تنها برایشان کارساز نیست که بی‌ربط هم هست؟ پس شاید نیاز باشد دیگر توصیه هم نکنیم.

هنگامی که دوستی از سر نیاز به ما مراجعه می‌کند و از ما مشورت می‌خواهد، بهترین کار این است که ابتدا شرایط او را کاملاً بررسی کنیم. در صورتی که مطمئن هستیم می‌توانیم به او کمک کنیم برای توصیه کردن اقدام کنیم. اگر شک داریم و مطمئن نیستیم توصیه ما می‌تواند کارساز باشد، بهتر است یک توصیه برای همه را بیخیال شویم. او به سمت اهل فن و متخصصین امور هدایت کنیم تا آنجا بتواند مشکلاتش را حل کند.

5 دیدگاه دربارهٔ «دکتر آلمانی و موش‌های مزاحم؛ یک توصیه برای همه»

    1. موضوع خود سرماخوردگی نیست. موضوع طریقه مواجهه بار سرماخوردیگیه.
      که اونها فقط استراحت تجویز میکنن.
      ولی اینجا دارو مینویسن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *