رژیم روحی – شنونده بهتری باشیم

یک هنرمند باید گوش‌های خوبی داشته باشد و این تنها به معنای سلامت گوش و نگهداری از آن نیست. به عنوان یک هنرمند انتظار می‌رود شنونده بهتری باشیم. البته نگهداری و سلامت گوش نیز موضوع مهمی است که نیاز است حتماً به آن توجه داشت ولی بحث امروز در مورد خوب شنیدن است؛ نه صرفاً شنیدن.

گوش‌ها هر روز و هر لحظه صداهای مختلفی را می‌شنوند. پردازش صداهای ورودی و توجه به آن‌ها به عهده مغز است. پس ما با آن قسمتی از مغز کار داریم که وظیفه گوش کردن به صداها و تجزیه و تحلیل آن‌ها را دارد.

مدیتیشن کنید

برای اینکه شنونده بهتری باشیم نیاز است که تمرکز داشته باشیم. مدیتیشن بهترین راه برای افزایش تمرکز و تقویت حواس چندگانه است.

برای مدیتیشن کردن نیاز به داشتن وسیله یا مکان عجیب و غریبی نیست. حتی نیاز به جای خلوت هم ندارید. البته توصیه می‌شود که محیط نه خیلی ساکت باشد و نه خیلی شلوغ، که دائماً افرادی در حال عبور باشند.

در هر کجا که هستید. آرام و راحت بر روی زمین بنشینید. هروطور که راحت باشید بهتر است. حتی می‌توانید دراز بکشید. اگر حواستان پرت می‌شود می‌توانید چشم‌های خود را ببنیید. سپس به صداهای اطراف گوش کنید. سعی کنید از بین صداها یکی را انتاب کنید و روی آن متمرکز بشوید. سعی کنید آن صدا را تشخیص بدهید و درک کنید.

سپس هر بار بر روی یک صدا تمرکز کنید. برای مثال اگر صدای پنکه را می‌شنوید و از بیرون صدای باد نیز می‌آید، به همراه صدای پرندگان. هر بار روی یکی از آن‌ها تمرکز کنید. سعی کنید صداهایی را که در پس‌زمینه هستند و غالباً از دور می‌آیند نیز تشخیص دهید. مانند صدای اتومبیل‌هایی که از فاصله دور در حال عبور و مرور هستند.

با شنیدن هر صدا سعی کنید بفهمید صدای چیست. آن را مزه مزه کنید. سعی کنید بفمید از چه صداهایی تشکیل شده است.

به موسیقی گوش دهید

گوش‌کردن به موسیقی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش توانایی‌های شنیدن است. البته توصیه می‌شود موسیقی بی‌کلام باشد. بهترین گزینه موسیقی‌هایی است که تک ساز باشد. یعنی فقط با یک ساز نواخته شده باشد. ولی موسیقی‌های کلاسیک نیز فوق‌العاده هستند.

سعی کنید موسیقی را حس کنید. آن را لمس کنید. روی تک تک اجزا و نت‌های آن تمرکز کنید. می‌توانید چشم‌های خود را ببندید و کاملاً غرق در بازی نت ها شوید. احساس سازنده قطعه را از درون آن بیرون بکشید و با آن همسفر شوید.

بیایید همین الان چند دقیقه‌ای مهمان سنتور نوازی زیبای فراز مینویی باشیم.

در لحظه زندگی کنید

یاد بگیرید که به هر چیزی که بر سر راه خود می‌رسید توجه ویژه داشته باشید. برای مثال هنگامی که از پارک نزدیکی خانه‌تان عبور می‌کنید و صدای پرنده‌ای را می‌شنوید. بایستید و به صدای آن گوش دهید. سعی کنید حس پرنده را از صدایش و آوازش دریافت کنید. آیا غمگین است؟ آیا شاد است؟

سعی کنید از صداهایی که می‌شنوید لذت ببرید. البته فراموش نکنید هنگام تمرین‌های شنیدن عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید؛ مانند تلفن همراه.

با صدای درون خود دوست شوید

تقریباً اکثر انسان‌ها صدای درون دارند. صدایی که همیشه و در همه حال با او در حال حرف‌زدن هستید. گاهی با او جر و بحث می‌کنید و گاهی با کارهایش موافق هستید. گاهی با شما مخالفت می‌کند. سعی کنید با این صدا دوست باشید. گاهی به او گوش دهید.

چیزهایی که می‌گوید را از طریق تمرین‌ شاهین بر روی کاغذ بیاورید. البته در بیشتر مواقع چیزهایی می‌گوید که شاید بی‌ربط باشند و ارزش نوشتن نداشته باشند. ولی در هر صورت آن‌ها را بنویسید، تا بدانید که همیشه هم حق با او نیست. با نوشتن حرف‌هایش این مساله به شما ثابت می‌شود.

در هر حال این صدا همان چیزی است که یک هنرمند نیاز دارد. چیزی که باعث می‌شود یک هنزمند بتواند روحش را درون کارهایش تزریق کند. همین صدای صدای هنرمند درون ماست.

البته از نظر علمی آن صدا چیزی به جز بخش ناخودآگاه آدمی نیست و در‌واقع صدای خودمان است. از وجود ما باشد یا از منبعی الهی تفاوتی در اصل قضیه ندارد. شما تا حد امکان سعی کنید با این صدا همراه شوید. حرف‌هایش را بشنوید و از او ایده بگیرید. گاهی پیشنهاداتی می‌دهد که پتانسیل تبدیل شدن به اثری فوق‌العاده را دارد. آن‌ها را از دست ندهید.

شما چه تمرین‌های دیگری برای اینکه شنونده بهتری باشیم سراغ دارید؟ با ما در میان بگذارید.

3 دیدگاه دربارهٔ «رژیم روحی – شنونده بهتری باشیم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *