چگونه برنامه‌نویسی کامپیوتر می‌تواند به نویسندگی کمک کند.

حقیقت این است که کسی که میخواهد نویسنده خوبی باشد باید کاملا با ذهن مخاطب آشنا باشد. بداند که مخاطب چه چیزی می‌خواهد و چطور فکر میکند. شاید این جمله با چیزهایی که می‌دانیم به نظر متناقض باشد.

همه می‌دانیم که نویسنده باید به ندای قلبش گوش دهد. باید آن چیزی را که فکر میکند درست است، بنویسد و نگران قضاوت مخاطب نباشد. ولی این‌گونه نیست. ما به شکلی نمی‌نویسیم که مخاطب خوشش بیاید. اما طوری می‌نویسیم که مخاطب بتواند به خوبی درک کند. در‌واقع کلید درک و تصویرسازی مخاطب در دستان نویسنده است.

نویسنده باید رگ خواب مخاطب را به دست گرفته و برای ذهن او بنویسد. یعنی باید بتواند پیش‌بینی کند که مخاطب در آن لحظه به چه چیزی برای برانگیخته شدن نیاز دارد و روی همان موضوع کار کند.

برنامه‌نویس قبل از نوشتن برنامه و تعریف کردن دستورات برای کامپیوتر باید به خوبی بداند، که منطق کامپیوترها چگونه کار می‌کند و چطور خواهد بود. باید بتواند فعالیت‌های درونی پردازنده را قبل از اجرای برنامه حدس بزند. بفهمد که کدهایی که نوشته شده‌اند چطور کار خواهند کرد.

اشتراکات بین برنامه‌نویس و نویسنده

به هر حال برنامه‌نویس و داستان‌نویس در یک مساله اشتراک دارند. البته به جز اینکه ابزار هر دو کیبرد است و هر دو هم می‌نویسند. مساله مشترک بسیار عمیق‌تر است.

نویسنده پیش‌بینی می‌کند که انسان‌ها چگونه فکر می‌کنند. برنامه‌نویسان همین پیش‌بینی را در مورد کامپیوتر انجام می‌دهند. به همین دلیل کسی که منطق برنامه‌نویسی بالایی داشته باشد، بهتر می‌تواند در مسیر نویسندگی موفق شود.

دلیل دیگر این است که برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس، نیاز به تفکر بی‌نهایت منطقی دارید. یعنی باید بتوانید به یک مساله بصورت مستقیم نگاه کنید. بدون شاخه و برگ‌های اضافی و همین اتفاق در مورد داستان نویسی و ایجاد پیرنگ نیز تکرار می‌شود.

برنامه‌نویس با وسواس زیادی در میان چندین و چند خط کد به دنبال خطاهای کار خود می‌گردد. چنین فعالیتی باعث می‌شود برنامه‌نویس در گذر زمان به فردی نکته‌بین و دقیق تبدیل شود. همچنین برای نویسنده مهارت تفکر نقادانه، وسواس در مورد جملات و توصیفات یک نویسنده در مراحل بازنویسی، نیاز به نکته بینی و دقت زیادی دارد.

اگر شما دانش برنامه‌نویسی دارید، هنگام نوشتن به شما کمک می‌کند و باعث می‌شود از یک فرد معمولی به فردی دقیق، تیز بین و به یک نویسنده و منتقد قدرتمند تبدیل شوید.

شما چه کار دیگری به جز برنامه‌نویسی را می‌شناسید که می‌تواند به مهارت‌های نویسندگی کمک کند؟

4 دیدگاه دربارهٔ «چگونه برنامه‌نویسی کامپیوتر می‌تواند به نویسندگی کمک کند.»

  1. جالب بود .
    به نظر من آشپزی هم میتونه در نویسندگی تاثیر داشته باشه . کلا یه نویسنده باید دقیق تر از یه برنامه نویس باشه ..

    1. خیلی عالیه. البته اشپزی توی برنامه نویسی هم تاثیر داره.
      اگر الگوریتم ها رو خونده باشی متوجه منظورم میشی
      ولی در کل هر چیزی روی نویسندگی تاثیر داره
      یه پست در مورد تاثیر آشپزی در نویسندگی بنویس
      مرسی که خوندی

  2. خیلی خوش خوان بود واقعا حس می کنم در کمتر از یک دقیقه خوندمش
    من فکر میکنم فلسفه خیلی کمک می کنه به نویسنده شدن. یا حداقل به خاطر نگاه ریشه ای میتونه فکر نوشتاری رو هم تقویت کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *