از ورزش بسکتبال چه می دانید؟

ورزش بسکتبال در دو تیم پنج نفره برگزار می‌شود. زمین بازی به شکل مستطیل است. هدف هر تیم این است که توپ را درون سبد تیم حریف بیاندازد. در حالی که قوانین متنوعی برای نحوه پیش بردن توپ و به ثمر رساندن گل وجود دارد که باید توسط هر کدام از تیم‌ها رعایت شود.

قوی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تیم بسکتبال دنیا ایالات متحده آمریکا است و لیگ حرفه‌ای بسکتبال این کشور به نام NBA نیز معتبرترین و داغ‌ترین لیگ بسکتبال دنیا است.

تاریخچه

ورزش بسکتبال به وسیله جیمز نای اسمیت، پزشک کانادایی در سال ۱۸۹۱ اختراع شد. او هنگامی که در دانشگاه ورزشی اسپرینگ فیلد در امریکا تدریس می‌کرد از او خواسته شده بود که ورزشی طراحی کند که در سالن انجام شود تا دانشجویان بتوانند در فصل زمستان آمادگی جسمانی خود را برای مسابقات ورزشی تابستانی حفظ کنند.

در مجموع دکتر اسمیت به ورزشی رسید به نام بسکتبال که اکنون جزو پر طرفدار‌ترین ورزش‌های دنیا است. کلیات بازی به این صورت است که هرتیم در زمانی که توپ را در اختیار دارد باید سعی کند توپ را در سبد حریف بیاندازد. تیم حریف در این مدت باید توپ را از دست آن‌ها برباید و با انداختن توپ در سبد تیم مقابل امتیاز بگیرد.

ورزش بسکتبال بر این اساس بنا شد که در آن درگیری فیزیکی به حداقل برسد و عاری از هرگونه خشونت باشد. همچنین برای بالا بردن هیجان و سختی بازی قوانینی سخت‌گیرانه در نظر گرفته شده است. برای مثال هیچ بازیکنی نمی‌تواند توپ را گرفته و بدود. یا هر تیم در نهایت میتواند توپ را ۲۴ ثانیه در اختیار داشته باشد.

این ورزش در ابتدا جدی گرفته نمی‌شد و به این دلیل ابداع شده بود که ورزشکاران دیگر رشته‌ها در فصل سرد زمستان که بازی‌های رشته‌هایی مانند راگبی برگزار نمی‌شد تمرین داشته باشند و آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند. ولی رفته‌رفته آن‌چنان محبوب شد که حتی از ورزش هایی مانند راگبی و بیس‌بال نیز پیشی گرفت.

قوانین عمومی

ورزش بسکتبال در ابتدا با دو تیم دوازده نفره برگزار می‌شد بعد این تعداد به هفت نفر رسید و سپس با پنج نفر تصویب شد.

زمان بازی چهار وقت ده دقیقه‌ای است که به آن‌ها کوارتر می‌گویند. زمان فقط هنگامی شمارش می‌شود که توپ در جریان باشد و شمارنده با بیرون رفتن توپ متوقف می‌شود. زمان استراحت بین کوارتر اول و دوم، دو دقیقه، دوم و سوم ده دقیقه، سوم و چهارم دو دقیقه است. اگر پس از پایان چهار کوارتر امتیازها برابر باشد یک تایم پنج دقیقه دیگر نیز به بازی اضافه خواهد شد.

هر بازیکن هنگامی که توپ را در دست دارد نمیتواند به اطراف گام بردارد و این کار خطا محسوب می‌شود. برای اینکه بازیکن بتوان با توپ حرکت کند حرکتی به نام دریبل زدن انجام می‌دهد که در آن بازیکن با یک دست توپ را به جلو هدایت می‌کند. در این حالت فقط می‌تواند به اطراف توپ و بالای آن ضربه بزند. نمیتواند آن را در اختیار بگیرد و همچنین به زیر توپ نیز نمیتواند ضربه بزند.

پیش بردن توپ در بسکتبال
پیش بردن توپ در بسکتبال

همچنین هنگامی که بازیکن میخواهد توپ را درون سبد بیاندازد میتواند در حالی که توپ را در اختیار دارد سه گام به جلو بردارد و سپس توپ را به طرف حلقه رها کند. در صورتی که سه گام بردارد و توپ را در اختیار داشته باشد و آن را به سمت سبد پرتاپ نکند خطا محسوب می‌شود.

هنگامی که تیمی توپ را در زمین خود در اختیار دارد هشت ثانیه فرصت دارد که توپ را از خط میانی عبور داده و به زمین حریف ببرد. و همچنین در مجموع بیست و چهارثانیه فرصت دارد که توپ را در اختیاز داشته باشد، تا زمانی که توپ به امتیاز تبدیل شود. یا در اختیار حریف قرار گیرد.

همچنین هنگامی که تیمی توپ را به زمین حریف می‌آورد دیگر نمیتواند آن را به درون زمین خود بازگردانند و در صورتی که توپ را به زمین خودی برگردانند خطا محسوب می‌شود و توپ در اختیار تیم حریف قرار میگیرد.

امتیاز هر پرتاب درون سبد در صورتی که از درون محوطه نیم دایره پرتاب شود یا از زیر سبد، دو امتیاز دارد. در صورتی که بیرون از محوطه نیم دایره سبد پرتاب شود سه امتیاز و پرتاب‌های آزاد که همان پرتاب‌ پنالتی هستند هرکدام یک امتیاز دارند.

فواید ورزش بسکتبال

ورزش بسکتبال علاوه بر اینکه باعث شادی و نشاط در ورزشکاران می‌شود. میتواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که توانایی درگیر شدن را ندارند. این ورزش به گونه‌ای طراحی شده است که برخوردها را به حداقل برساند. و برای کسانی که بدنی ضعیف دارند یا میخواهند که رشد کنند بسیار مناسب است. همچنین برای افرادی با سنین بالا نیز عالی است.

ورزش بسکتبال، روحیه کار تیمی در ورزشکاران را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین با توجه به قوانین دقیق و سخت‌گیرانه آن از ورزشی صرفاً بدنی به ورزشی فکری و تمرکزی مبدل شده است.

بسکتبال در ایران

بسکتبال از سال ۱۲۹۹ وارد ایران شد اما از سال ۱۳۲۴ به صورت رسمی فدراسیون ورزشی بسکتبال ایران شروع به کار کرد.

ضربه‌ای در ورزش بسکتبال وجود دارد به نام اسلم دانک که بازیکن پس از حرکت سه گام به سمت حلقه میپرد و توپ را با یک دست یا دو دست درون سبد می‌اندازد. مساله عجیب اینکه در ایران قانونی وجود دارد که در صورتی که بازیکن پس از اسلم دانک به حلقه آویزان شود خطا محسوب می‌شود. در صورتی که در بسکتبال NBA آویزان شدن از سبد پس از اسلم دانک کاری معمول و کاملاً استاندارد است.

جمع بندی

ورزش بسکتبال برای افرادی که دچار محدودیت‌های فیزیکی هستند مانند سالمندان یا کودکان و نوجوانان ورزشی فوق‌العاده است. به همان دلایلی که در بالا ذکر شد هرکس در هر سنی میتواند این ورزش را انجام دهد. هدف این مقاله آشنایی مختصر و سریع با ورزش بسکتبال بود که تقدیم شما عزیزان گردید.

هرچند مواردی که ذکر شد فقط گوشه بسیار کوچکی از قوانین بسکتبال و تاریخچه آن‌ بود. در صورتی که به این ورزش علاقه دارید میتوانید قوانین کامل آن را در کتاب قوانین بسکتبال مطالعه کنید.

8 دیدگاه دربارهٔ «از ورزش بسکتبال چه می دانید؟»

  1. مقاله تر و تمیزی بود. استفاده از جملات کوتاه و کلمات روون اون رو قابل فهم کرده
    فقط اینجا رو اصلاح کنید: «او هنگامی که در دانشگاه ورزشی اسپرینگ فیلد در امریکا تدریس می‌کرد از او خواسته شده بود که ورزشی طراحی کند که در سالن انجام شود…»

    1. سلام مرسی.
      راستش نفهمیدم مشکلش چیه. اگر تقلب می رسوندید بهتر بود 😅😅

    1. سلامت باشید خانوم علی قلی زاده عزیز
      آره برای خودمم جالب بود. منم وقتی داشتم تحقیق میکردم کلی چیز یاد گرفتم
      خوشحالم که براتون لذت بخش بود

  2. مریم مهدوی

    روان و قابل فهم نوشتید .
    البته بسکتبال بازی پیچیده و قوانین متعددی دارد
    که در اینجا اساره‌ایی اجمالی کرده‌اید

    1. مرسی خانوم مهدوی عزیز
      بله همینطوره. و در بخش پایانی قوانین کاملش رو بصورت یک فایل pdf قرار دارم تا برای دوستانی که علاقه مند هستند بیشتر مطالعه کنند قوانین هم اونجا باشه
      البته که هدف مقاله صرفا آشنایی بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *