چگونه حرفه‌ای کتاب بخوانیم + سوپرایز ویژه

خواندن برای افراد عادی مساله ساده‌ای است. کافی است کتاب را بردارند. آن را خوانده و کنار بگذارند. ولی برای افرادی مانند ما که رؤیای نویسنده شدن در سر دارند یا نویسنده هستیم، خواندن همه چیز است. ما باید بتوانیم حرفه‌ای کتاب بخوانیم.

کسانی که می‌خواهند بنویسند باید بتوانند بصورت حرفه‌ای بخوانند. برای اینکه بتوانیم با کیفیت بهتری بخوانیم در ادامه چند راه حل به شما پیشنهاد خواهم داد.

روش‌های کتابخوانی

با دقت بخوانید

هنگامی که کتاب داستان جدیدی به دست ما می‌رسد اشتباق داریم که آن را هرچه زودتر تمام کنیم و به سراغ کتاب بعدی برویم. ولی دست نگه دارید. عجله نکنید. سعی کنید هوس کتاب جدید را در خود خاموش کنید. این هوس هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

بدیهی است که اگر می‌خواهید داستان نویس شوید باید کتاب‌های داستانی را با دقت بیشتری بخوانید. شاید لازم باشد هر پاراگراف را که خواندید کمی تأمل کنید و در مورد آن فکر کنید.

با این کار تکنیک‌های موجود در داستان را که نویسنده پیاده کرده است بهتر درک می‌کنید. شاید در این میان دلایل شگفت‌انگیز بودن داستان را پیدا کنید.

با صدای بلند بخوانید

برای درک بهتر مطالب بلند خواندن میتواند بسیار مفید باشد. البته شاید دوست داشته باشید بار اولی که کتاب را میخوانید آن را سریع و در دل بخوانید. در این صورت باید حتماً برنامه‌ای برای دوباره خواندن کتاب داشته باشید.

بلند خواندن باعث می‌شود که کلمات را با چشم ببینید، با زبان تکرار کنید و با گوش‌هایتان بشنوید. پیشنهاد می‌کنم هنگام خواندن چندباره کتابتان، یکی از آن‌ دفعات را با صدای بلند بخوانید. هنگامی که بلند می‌خوانید آوا و لحن درست جملات را بهتر درک می‌کنید و دیالوگ‌ها را نیز بهتر متوجه می‌شوید.

چندبار بخوانید

برای یک خواننده حرفه‌ای که میخواهد خود داستان‌نویس شود خواندن یک‌باره داستان‌ها کافی نیست. فکر یک بار خواندن کتاب‌ها را از سرتان بیرون کنید. توصیه می‌شود حداقل سه بار داستان‌های مهم را بخوانید.

از همه مهمتر اینکه گاهی داستان‌ها به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارند با یک بار خواندن بسیاری از جزئیات درک نمی‌شوند. شاید بعضی نکات نیز از دست برود و حتی بعضی قسمت‌ها را اشتباه متوجه شده باشید. شما را نمیدانم برای من که زیاد پیش می‌آید.

همچنین در اولین بار خواندن، به دلیل هیجانی که داستان‌ها دارند معمولاً بیشترین تمرکزمان بر روی داستان است. بیشتر در دنیای داستان غرق می‌شویم. به همین دلیل نمیتوانیم به اندازه کافی بر روی تکنیک‌های استقاده شده تمرکز کنیم.

اما دفعات دوم و سوم چون انتهای داستان را می‌دانیم و از سوپرایز شدن خبری نیست میتوانیم بصورت کامل بر روی موارد تکنیکی تمرکز کنیم.

کتاب‌خوانی به روش مسعود

هم‌زمان از چشم و گوش خود استفاده کنید و کتاب بخوانید. احتمالا این روش برای شما هزینه بیشتری در بر داشته باشد. اما مطمئن باشید که کاملاً ارزشش را دارد. با این روش میتوانید با یکبار خواندن داستان را کاملاً درک کنید.

تنها کاری که لازم است انجام دهید، تهیه نسخه نوشتاری کتاب به همراه نسخه صوتی آن با همان ترجمه است. دکمه پخش صوت را فشار داده و همزمان از روی کتاب بخوانید. نسخه صوتی در بسیاری از مواقع لحن و مکث‌هایی که هنگام خواندن احتمالاً از دست می‌روند را بهتر بیان کرده و به افزایش درک شما از داستان کمک می‌کند.

کتاب خوانی به روش شاهین

هشدار: این روش هم مانند روش مسعود ممکن است برای شما هزینه اضافی داشته باشد.

برای این کار دو نسخه از کتاب را تهیه می‌کنیم. کتاب اول را می‌خوانیم و کتاب دوم را پاره می‌کنیم. شوخی نمیکنم. قرار است کتاب دوم را بشکافیم. یعنی آن را برگ به برگ میکنیم. جاهایی را که فکر میکنیم مهم‌تر هستند جدا میکنیم. شاید فکر کنیم بهتر است که آن‌ها را به دیوار بچسبانیم. پس همین کار را انجام می‌دهیم.

می‌توانیم هر روز چند برگ از کتاب را در جیبمان بگذاریم و در تاکسی یا مترو آن‌ها را در آورده و دوباره و سه باره بخوانیم و در مورد آن تفکر کنیم. این روش به خصوص برای کسانی که دوست دارند کتاب‌ها را بجوند مفید است.

کتاب‌خوانی بهتر با نوشتن

مشق شب بنویسید

درست شنیدید. مشق شب یا همان رونویسی.

آیا دوران مدرسه را به خاطر دارید که از روی درس‌ها مشق میکردیم؟ اگر از این کار بدتان می‌آمده برای شما خبر بدی دارم. همانند من مجبور خواهید بود که به خودتان فشار بیاورید و این کار را انجام دهید.

رونویسی کردن به دفعات به عنوان توصیه‌ای مفید برای نویسندگان جوان ارایه شده است. خب قرار است چگونه آن را انجام دهیم؟ کتاب را روبروی خود قرار می‌دهید. سپس از خط اول شروع به رونویسی می‌کنید.

البته توصیه شده است این کار بر روی کاغذ انجام شود. البته من تفاوتی میان کاغذ و تایپ کردن در رونویسی پیدا نکردم.

کتابتان را خط خطی کنید

در این روش با مداد به جان کتابمان می‌افتیم. ماژیک های‌لایت هم گزینه دیگری است. هر بخشی از کتاب را که خواندیم و احساس کردیم بخش تعیین‌کننده‌ داستان است یا نیاز است به آن توجه ویژه‌ای داشت علامت می‌زنیم.

همچنین می‌توان نکاتی که به ذهن می‌آید را گوشه‌ای یادداشت کنید. اگر نسبت به کتاب‌های خود حساس هستید میتوانید دو نسخه از کتاب را تهیه کنید که در یک نسخه بنویسید و نسخه دیگر را پاکیزه نگه دارید.

سوپرایز ویژه، دوره داستان شکافی

همانطور که قبلاً گفتیم خواندن درست یکی از مهم‌ترین بخش‌های نویسندگی است. به همین دلیل تصمیم گرفتم تمام راه‌حل‌هایی که در قسمت‌های قبلی گفته شده به علاوه تمرین‌های تکمیلی را در قالب یک کارگاه کوتاه برگزار کنم.

در کارگاه داستان شکافی یک داستان‌کوتاه را بصورت گروهی می‌خوانیم. با اعضا در مورد آن صحبت می‌کنیم و اجزای آن را بصورت تفکیک شده می‌نویسیم. بخش‌هایی از آن را بازنویسی می‌کنیم و در نهایت از درس‌هایی که یاد گرفته‌ایم در داستان‌های خودمان استفاده خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید اینجا کلیک کنید.

به هر حال از هر روشی که استفاده می‌کنید هیچ‌گاه کتاب خواندن را رها نکنید. چه بصورت تفریحی بخوانید و چه با هدف یادگیری نویسندگی. کتاب خواندن همه چیز است.

ماریو بارگاس یوسا در کتاب چرا ابیات میگوید:

دنیای بدون ادبیات، دنیای بی تمدن، بی‌بهره از حساسیت و ناپخته در سخن گفتن، جاهل و غریزی، خامکار در شور و شر عشق، این کابوسی که برای شما تصویر می‌کنم، مهمترین خصلتش سازگاری و تن دادن انسان به قدرت است. از این حیث این دنیا [بدون ادبیات] دنیایی مطلقاً حیوانی است.

20 دیدگاه دربارهٔ «چگونه حرفه‌ای کتاب بخوانیم + سوپرایز ویژه»

  1. فریده فرد

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣 عالی بود مخصوصا روش شاهین.
    من تقریبا کتابهامو اینطوری میخونم . البته با شدت رفتار کمتر. اونقدر این طرف و اون طفش مطلب مینویسم که از توش دوتا کتاب درمیاد.
    👌👌👌👏👏👏

  2. مریم مهدوی

    چقدر عالی شیوا و طنزگونه جدی جدی با شوخی و تمثیل گفتید بسیار لذت بردم

  3. محبوبه گلکار

    من به شدت مشتاقم کتابامو پاره کنم بعد بجوم طوری که هضمش راحت باشه🤗

  4. خیلی جالب بود، من معمولا از کتاب رونویسی می‌کنم. خیلی هم لذت می‌برم.
    موفق باشید🌸

    1. بله منم شروع کردم چند روزه.
      متوجه شدم تا الان چه لذتی رو از دست میدادم.
      مرسی خانم اکبری عزیز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *